Vastentahtoinen vanhapoika
Minä en ole sinulle muuta kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa...
(Antoine de Saint-Exupéry: Pikku Prinssi)
maanantaina, elokuuta 07, 2006
  25 - Eron syyt
- "Nämä remontit eivät pääty koskaan!"
- "Minä haluan asua siistissä uudessa asunnossa."

Mm. tällaisia syitä Vaimo esitti tyytymättömyydelleen. Minun käsittääkseni ne eivät kuitenkaan olleet syitä, vaan tekosyitä. Tosia toki, mutta c'mon: tokko sentään avioeron syitä! Vaan jotakinhan sitä tietenkin piti olla.
Pienkerrostalo- ja rivitaloasumisten jälkeen olimme yhdessä todenneet omakotitalossa asumisen mukavimmaksi ja meille sopivimmaksi asumismuodoksi. Meillä ei tietenkään ollut varaa muuhun kuin 1950-luvun rintamamiestaloon. Ja sellaisessa nyt kertakaikkiaan on aina korjattavaa ja uusittavaa. - Katto oli jo uusittu, keittiö oli uusittu, moni huone tapetoitu ja käynnissä oli saunan täydellinen modernisointi.

Luulenkin että todelliset syyt olivat vallan toisaalla:

Ensinnäkin me emme yrityksistä ja tutkimuksista huolimatta saaneet lapsia. Ja se oli Vaimolle selvästi kova paikka.

Toisekseen muistan Vaimon ehkä vain yhden ainoan kerran myöntäneen:
- "Minä en ymmärrä mikä sinua vaivaa".
Minua vaivasi jokseenkin ainainen ahdistuneisuus. Niinkuin usein nykyäänkin vaivaa, ellen muista pitää fyysisestä kunnostani huolta. Olin kokolailla ihmisarka ja aivan liian introvertti. Ja kun itse olin jo kamppaillut neljänkympin kriisini läpi ja hyväksynyt arjen, en osannut ottaa Vaimon kamppailua mitenkään vakavana uhkana. Varmasti suhtauduinkin siihen jopa tarpeettoman kylmäkiskoisesti ja ärtyneestikin. Niin epärealistisilta ne haihatukset minusta tuntuivat.
Ja sitten oli tietenkin se ajan hengen kerrassaan vastenmielinen naisten muoti: naiset aktiivisesti usuttivat toisiaan eroamaan miehistään. Se oli minulle tyystin käsittämätöntä, niinkuin jo olen todennutkin. (Ks. '10 - Naisten tuhoisa vertaisryhmä'.)

Hulluudessa jätetty

Joskus myöhemmin vaimo sitten puuskahti, että hänenhän täytyi olla tyystin hullu jättäessään sellaisen puutarhan. En ole koskaan osannut tulkita sitä puuskahdusta: ellei siten niin, että se uhraus piti tehdä, jotta minusta pääsi eroon.
 
Comments:
Löysin blogisi erään toisen blogin kautta. Kirjoitat upealla tavalla! En oikein osaa kommentoida tilannettasi: ihmissuhteissa on kovin paljon pieniä, tärkeitä yksityiskohtia, joilla on suuri merkitys ja joita ulkopuolelta asioita katsova ei ymmärrä.
Tiedän vain, että useimmat haluavat läheisen ihmissuhteen ja että sellaisen saaminen ja siinä vielä pysyminenkin onkin eri juttu!
 
Kiitos kommentista 'myötä-'.
Hauskaa jos pidät kirjoitustyylistäni.

Joskus itse koen sortuvani pahaankin paatokseen ja saarnaamiseen, niinkuin vaikka tuossa '26 - Itsekiristyvä kuristusote' -postauksessa. Taidan vain olla silloin niin täynnä pakottavaa tunnetta, että en saa tyyliä hallintaan. Se tekee lukemisen vastenmielisemmäksi ja on siten vastoin tavoitettani: miehen surun ymmärrettävästi kuvaamista.

Tuo yhdessäpysyminen minusta vaatii kyllä yhteensopivat ihmiset. Kirjoituksillani myös etsin sitä, mitä itse naisessa haen, ja mikä siitä on oikeaa ja mikä väärää.
 
Lähetä kommentti



<< Home

Parisuhde on sekä vallan helppo että hyvin vaikea asia. Jos suhde sujuu, se sujuu näennäisesti aivan itsestään; mutta sujuakseen se tarvitsee oikeaa polttoainetta: toisen hyväksyntää ja toisen tarpeiden täyttämistä; silti toiselle alistumatta.

Esittämäni näkemykset ovat ehdottoman puolueellisia ja vastapuolilla voi olla niistä aivan oikeutetut täysin erilaiset käsitykset. Silti näkemykset ovat minulle subjektiivisesti tosia.

Yrityksistäni huolimatta olen taas yksin. - Vanhapoika vasten tahtoani.

Kommentit saattaisivat auttaa minua käsittämään jotakin. Voit jättää myös henkilökohtaisen kommentin: julkaisu ei ole automaattinen.

Mitä tapahtui...

Tapahtumain kulku
Päärooleissa - 05.08.06

Syndikointi yms.

FeedBurner SmartFeed
Lisää Blogilistan suosikkeihin

Blogilista.fi

Linkit
Väestöliitto: Toimiva parisuhde
Kataja. Kestävän parisuhteen kasvu ry.
Tukiasema.net: parisuhde

Toisiakin on...
Selibaattipäiväkirja
Seksitön elämä

Minne seuraavaksi:
RealWorld . . . can it be?

Uusimmat
Uusin postaus
Tapahtumain kulku
24 - "Kuinkahan minun tässä käy?"
23 - Hänen pohkeensa
22 - Viikonloppu omin päin
Osajako
21 - Onnellisuuskytkin
20 - Mieli sen tekee
19 - Ulvova talo
18 - Onnellinen hetki
17 - Pidä sylissäsi

Arkisto
heinäkuuta 2006 / elokuuta 2006 / syyskuuta 2006 / huhtikuuta 2007 /


Powered by Blogger