Vastentahtoinen vanhapoika
Minä en ole sinulle muuta kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa...
(Antoine de Saint-Exupéry: Pikku Prinssi)
maanantaina, heinäkuuta 31, 2006
  20 - Mieli sen tekee
En tiedä; ei ehkä ole ihan maailman helpoin asia hoksata, että rakkaus, niinkuin kaikki muukin todellisuus, on meille henkilökohtaisesti oikeasti olemassa vain omassa päässä; ei todellisessa todellisuudessa: Me emme oikeastaan tajua ja aisti itse todellisuutta, vaan ainoastaan oman tulkintamme siitä.

Siksi rakkauskin on toisille helppoa ja toisille tuskaa. Niinkuin kaikki elämä. Me reagoimme niin kovin eri tavoin ihan samoihin asiohin. Siksi minä ja moni muu kokee ahdistusta ilman mitään pätevää syytä.

Todellisen kuva - ei todellinen itse

Hän oli maantieteellisesti kaukana; toisessa maassa. Ja vaikka tapasin hänet vain kerran tai pari vuodessa aina muutaman viikon ajan kerrallaan, hän teki minut silti onnelliseksi vuoden ympäri: Hän oli olemassa ja hän oli mukanani minun mielessäni läpi koko vuoden.

Toki me soittelimme toisillemme pitkiäkin puheluita ja kirjoitimme paljon sähköpostia. Mutta silti suurimman osan ajasta hän oli fyysisesti toisaalla. Ja silti minä rakastin häntä ja silti hän teki minusta onnellisen.


Vaan nyt kun hän on minusta luopunut, hän ei enää voi olla mielessäni mukanani eikä minua varten. Ja mieleni on onneton; minä en ole onnellinen. - Fyysisesti tilanne on oikeastaan sama kuin pääosin ennenkin: hän ei ole luonani. Mutta nyt hän ei enää ole luonani edes ajatuksissa. Nyt olen yksin.


En minä tarvitse rakastani koko ajan fyysisesti vierelleni. Tärkeää minulle on se, että hän on olemassa, ja että hänkin ajattelee minua. - Hän on minun mielessäni ja minä hänen. Ja me rakastamme.


Mutta toki kaikkein hienointa silti on kuitenkin se, että päivän töiden tultua tehdyiksi me todella istumme sohvaan; ihan fyysisesti samaan sohvaan. Hän käy minun reisieni väliin, nojaa selkänsä rintaani, ja me kumpikin lueskelemme laiskan onnellisina kirjaamme, lehteämme tai mitä hyvänsä luemmekaan.

Kuin laiskat tyytyväiset leijonat savannilla.

 
Comments: Lähetä kommentti



<< Home

Parisuhde on sekä vallan helppo että hyvin vaikea asia. Jos suhde sujuu, se sujuu näennäisesti aivan itsestään; mutta sujuakseen se tarvitsee oikeaa polttoainetta: toisen hyväksyntää ja toisen tarpeiden täyttämistä; silti toiselle alistumatta.

Esittämäni näkemykset ovat ehdottoman puolueellisia ja vastapuolilla voi olla niistä aivan oikeutetut täysin erilaiset käsitykset. Silti näkemykset ovat minulle subjektiivisesti tosia.

Yrityksistäni huolimatta olen taas yksin. - Vanhapoika vasten tahtoani.

Kommentit saattaisivat auttaa minua käsittämään jotakin. Voit jättää myös henkilökohtaisen kommentin: julkaisu ei ole automaattinen.

Mitä tapahtui...

Tapahtumain kulku
Päärooleissa - 05.08.06

Syndikointi yms.

FeedBurner SmartFeed
Lisää Blogilistan suosikkeihin

Blogilista.fi

Linkit
Väestöliitto: Toimiva parisuhde
Kataja. Kestävän parisuhteen kasvu ry.
Tukiasema.net: parisuhde

Toisiakin on...
Selibaattipäiväkirja
Seksitön elämä

Minne seuraavaksi:
RealWorld . . . can it be?

Uusimmat
Uusin postaus
19 - Ulvova talo
18 - Onnellinen hetki
17 - Pidä sylissäsi
16 - Muualta hankitun rakkauden suloisuus
15 - Jos en saa sinulta rakkautta
14 - Motivaatiopula ja aamutee
13 - Talon työt ja onnellisuus
12 - Arkipäivän ikävä
11 - Hukatut kriisit
10 - Naisten tuhoisa vertaisryhmä

Arkisto
heinäkuuta 2006 / elokuuta 2006 / syyskuuta 2006 / huhtikuuta 2007 /


Powered by Blogger