Vastentahtoinen vanhapoika
Minä en ole sinulle muuta kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa...
(Antoine de Saint-Exupéry: Pikku Prinssi)
keskiviikkona, elokuuta 16, 2006
  34 - Eron varmistaminen eron välttämisellä
Hän siis puhui minulle kuin viisivuotias. Ehkä se oli hänestä suurin hellyyden osoitus minkä hän tiesi; mene tiedä. - Minulle se merkitsi sitä, että en saanut häneen kontaktia aikuisena; ihmisenä.

Voin vakuuttaa, että pitemmän päälle käy työlääksi kun ei voi puhua oman kumppaninsa kanssa mistään niinkuin ihminen puhuu ihmiselle. Se ärsyttää, se kiusaa, se kalvaa, se pahoittaa mielen, se turhauttaa, se raivostuttaa.

Aina 'onnellinen' - tunteensa kieltävä - ei läsnä

- Rakas, tiedäthän että minä en pidä siitä, että sinä lepertelet minulle kaiken aikaa. - Se on kyllä ihan kivaa oikeassa tilanteessa (you know, when!) - mutta kokopäiväisenä se todellakin kiusaa minua: Minusta tuntuu etten saa sinuun minkäänlaista kontaktia aikuisena ja toverina.

- Voi, mutta kun minä olen niin onnellinen!

- Niinpä. Mutta huomaathan, että minä kärsin siitä etten voi puhua kanssasi aikuisena? Minä ihan oikeasti toivoisin että sinä mieluummin vaikka suuttuisit silloin kun on tarvis, ja muutenkin kertoisit jos joku asia sinua kiusaa. Minä kun valitettavasti en mitenkään aina huomaa, ellet itse kerro.

- Mutta enhän minä voi.

- ???

- No enhän minä mitenkään voi ruveta valittamaan: Sinä suutut ja minä pelkään että meille tulee ero.

- Voi rakas! Minuahan suututtaa nimenomaan se kun sinä et kerro minulle mitä tunnet. Minusta tuntuu että elän jonkinlaisen kulissin kanssa - jonkinlaisen roolin kanssa - en oikean ihmisen kanssa. Se ei ole rehellistä. Ja minusta kyllä näyttää siltä että sinä et ole onnellinen. Minusta sinä kätket todelliset tunteesi sen roolin taakse. Ja sen roolin tähden minä en saa sinuun itseesi kontaktia. Enkä minä voi muuttaa mitään, kun en tiedä mitä sinä tunnet, mitä sinä haluat, mitä minun pitäisi muuttaa. Minä en näe sen roolin sisään ja niin minä vain etäännyn sinusta aina vain kauemmaksi, kun en tiedä mikä on todellisuus! - Ja se etääntyminen se johtaa meidät lopulta eroon; ei rehellisyys.

- Mutta kun minä en voi.

- Mutta rakas; se johtaa meidät eroon!

- Minä en voi...
 
Comments:
Tossa voi olla niin suuri kulttuuriero, että se on kerrassaan ylitsepääsemätön. Joissain kulttuureissahan naiset alistetaan miellyttämään miestä (itämaisissa?). Naisen voi olla oikeasti mahdoton murtautua siitä irti, vaikka oltaisiin muualla.
 
Niin;
hän on kasakka.

Mutta luulen että tässä tapauksessa kyse oli muustakin: hän eli jonkinlaisessa keijukaismaailmassa - kerrassaan ihastuttavaa, mutta pitemmän päälle liian epärealistista.
 
Kulttuuriero varmaan...onko ehkä myös ikäero, jolla olisi jotakin merkitystä? Olen huomannut,että kaikissa ihmissuhteissa ja varsinkin tuossa kaikkein läheisimmässä tärkeintä on, että voi ns. kunnioittaa toista: jos jokin asia tai luonteen piirre kaataa tuon kunnioittamisen mahdollisuuden, niin ainakin minulla tunne ei kestä. Jonkinlainen yhteinen arvopohja on hyvä perusta. Tietenkin täytyy myös ymmärtää, että miehet ja naiset ovat erilaisia - onneksi! On minutkin välillä syrjäytetty esim. jalkapallolla, mutta olen tajunnut että kyse ei ollut henkilökohtaisuudesta vaan jostain ihan muusta. Ehkä tuo sinunkin läheisesi oli ns. oikeasti lapsenomainen, ehkä tuo lepertely oli välittämistä. Ehkä kuitenkin kaipasit tasa-arvoisempaa suhdetta?
 
Lähetä kommentti



<< Home

Parisuhde on sekä vallan helppo että hyvin vaikea asia. Jos suhde sujuu, se sujuu näennäisesti aivan itsestään; mutta sujuakseen se tarvitsee oikeaa polttoainetta: toisen hyväksyntää ja toisen tarpeiden täyttämistä; silti toiselle alistumatta.

Esittämäni näkemykset ovat ehdottoman puolueellisia ja vastapuolilla voi olla niistä aivan oikeutetut täysin erilaiset käsitykset. Silti näkemykset ovat minulle subjektiivisesti tosia.

Yrityksistäni huolimatta olen taas yksin. - Vanhapoika vasten tahtoani.

Kommentit saattaisivat auttaa minua käsittämään jotakin. Voit jättää myös henkilökohtaisen kommentin: julkaisu ei ole automaattinen.

Mitä tapahtui...

Tapahtumain kulku
Päärooleissa - 05.08.06

Syndikointi yms.

FeedBurner SmartFeed
Lisää Blogilistan suosikkeihin

Blogilista.fi

Linkit
Väestöliitto: Toimiva parisuhde
Kataja. Kestävän parisuhteen kasvu ry.
Tukiasema.net: parisuhde

Toisiakin on...
Selibaattipäiväkirja
Seksitön elämä

Minne seuraavaksi:
RealWorld . . . can it be?

Uusimmat
Uusin postaus
33 - Hän ja aamu
32 - "Me kasvoimme eri suuntiin"
31 - Juoksen onnellisuuden perässä
30 - Olen kohopintainen ahven
29 - Vieressänukkuja
28 - Kirjameemi
27 - Yhteensopimattomat ongelmat
26 - Itsekiristyvä kuristusote
25 - Eron syyt
Tapahtumain kulku

Arkisto
heinäkuuta 2006 / elokuuta 2006 / syyskuuta 2006 / huhtikuuta 2007 /


Powered by Blogger